En bättre helg

Ja jisses vad jag har hunnit med mycket den här helgen. Att den var en extra dag gjorde ju sitt till. Och att jag faktiskt har utnyttjat varje liten stund till massor av roliga saker. 


Fredagen är redan uttömd så jag går direkt på lördagen. Den började med frukosthäng med Magnus och Bella hemma hos mamma och pappa, och när de åkte hemåt vid lunchtid for jag raka spåret till badhuset för en efterlängtad simtimme. Strålande väder ute kan ha lockat andra människor till andra saker för jag var helt ensam i poolen till en början. Efter insimmet fick jag sällskap av Snabb-Sara som var hemma på besök. Det blev alltså en oplanerad simdejt av det hela. Kul ju. Vi simmade inte samma pass men det var ändå kul att ha någon att jaga och att byta några bokstäver med mellan längderna.  

Från badhuset åkte jag hem till bondebyn och improviserade en snabblunch innan jag följde med till Malmjärn en sväng. Crossgänget har plogat upp en bana på sjön och Meckisen hade äntligen meckat ihop sin cross så att han kunde åka lite. Jag stod mest vid brasan och hängde men jag fotade även lite när de for fram mot solnedgången. Ja, jag offrade all känsel jag hade i fingrarna för den konstens skull. Alltså solnedgången var otroligt maffig, så jag klagar inte. Men det var kallt. 

Så ovärt att ställa sig vid en brasa och redan efter två minuter lukta sur gammal grillkorv. Men men, det var väl värt det att slippa frysa. Jag fick duscha igen och skaka fram en annan jacka och sen for Kalle och jag till Gävle för dejtnajt. Vi skulle gå på bio men började med pinchos. Första gången för mig. Kul koncept. Snygga drinkar. Och stört god mat. Den där svamprisotton skulle kunna kräva några liv. 

Det där med bio gick dock åt skogen. Vi hade inte bokat platser för att vi inte visste om vi skulle hinna till filmen som började vid 20 i och med att vi heller inte bokat bord på någon restaurang. Och det fanns så mycket platser kvar när jag kollade på eftermiddagen att vi tänkte att det skulle vara lugnt att droppa in. Men icke. Det var tydligen kvällen när hela Gävle gick på spontanbio för det fanns bara två spridda platser kvar när vi kom till salongen. Vi stod i tjugo minuter och hoppades på återbud men när inga kom så gick vi till hemmakväll och köpte massa lösgodis som jag i princip åt upp i bilen på vägen hem. Och så blev det film hemma istället. Inne på hemmakväll spelades för övrigt uppvärmningslåten från rpm-passet när jag stod och slevade söta S-märken för fulla muggar. Associationerna gick inte riktigt hand i hand. Jag som brukar skylla på att jag inte känner igen det där låtarna. Kanske gör det ändå.


Under den uteblivna bioväntartiden hann vi bli inblandade i äventyr för söndagen också. Niklas, Ida och Tatte hade bestämt att de skulle åka till kokpunkten i Västerås och bada. Ville vi med? Klart att vi ville. Eller, klart att jag ville. Meckisen var tvekis men till slut så gick han med på det. Emma hakade också och det blev en heldagsutflykt med vattenrutschar och relaxhäng. Så. Himla. Kul. Så roligt att bara komma iväg på något. Värsta gänget. 

Idag måndag har jag hunnit med lite mer lunchgym. Skön känsla att jag redan efter tre relativt kontinuerliga pass upplever stor skillnad i vissa övningar. Och efter jobbet hälsade jag på i blodbussen för att göra dagens goda gärning. Skön känsla att slippa ångest över att jag offrar 2-3 veckor av bra träning. Jag kan ju faktiskt ha räddat livet på någon. Om du kan och får ge, bara gör det. Och gå inte runt och gissa att du inte får ge. Visa din goda vilja och lämna ett prov så kan du snacka sen. 

Och hemma hos oss var det en högtidsdag idag. Vuxenpoängen överbelastade nästan systemet när de trillade in så många på en gång. Mina vänner. Första Matkassen. 

Och helt olikt det tänkta resultatet blev det ju faktiskt inte. Han kan min gubbe.