Freeedag

"Vilka extremt bra fällknivar du gör Sara, jäääävligt imponerande!"

Säger bara va? Vänta... Wow!! Jag trodde verkligen att det var min kanske sämsta övning alla kategorier. Så kul att höra bra saker från folk som vet vad de pratar om. Dags att omvärdera den övningen också då kanske. Som burpees. Från att ha hatat dem hör de nu till mina favvisar. 65 stycken igår har satt spår i mina nackfiléer, men jag orkar ganska många nu mera. Tur att jag inte är en t-rex.



Idag har jag också boostat mig själv. Med kemisk jämviktsmodellering och shopping. Observera att jag hatar modellering. Kör alltid fundamentalt fast i alla konstiga program och får aldrig några resultat. Jag trodde aldrig att det skulle hända att jag självmant skulle ladda ner ett modelleringsprogram, fatta hur man gör, stoppa in lite indata, köra en simulering och få ut ett resultat som jag kan tolka och förstå. Såå, nu har jag specierat förekomsten av zink, bly och koppar i mina lakvatten. Helt enligt projektplan. Så nöjd. På måndag är det tre veckor tills jag måste skicka rapporten. Det råkar också vara tre veckor till min 25 - årsdag. Förmodligen världens bästa present till mig själv. 

Fick med mig mamma till Valbo på eftermiddagen. En träningsfri eftermiddag och två uppdrag att ro i land. En idrottsgala-outfit och en redovisnings-outfit behövde inhandlas. Träningskläder är opassande vid båda tillställningarna. Synd att det är absolut roligast att handla sådana. Till redovisningen blev det super, med jeans på rea och en för ekonomin lite för dyr kavaj. Jag hoppas att jag kan se ut som nån man vill lyssna på i en halvtimme. Lite viktigare än vanligt i alla fall. Lite värre till galan. Hittade klänningen med stort K det första som hände, men jag var lite för bred så den gick inte att stänga. Så himla ledset. Hittade inget annat bra sen. Det blev ett nödköp det sista som hände. Får se om jag måste stressa iväg igen eller om jag får bli kompis med den där paljettskapelsen. 


Gör det bara

Bestämde mig för att jag var piggare i kroppen idag. Springkläderna var ju redan på plats på Lissgårn. Skitfånigt att ta hem dem oanvända. Lunchlöp it is. Konsekvensen är en totalt oproduktiv förmiddag eftersom det enda jag funderar på är att jag måste ut. Och en totalt oproduktiv stund därefter också eftersom jag måste blogga om det.
 
Skitsamma. Det var Garmin och jag. Ett varv runt hammardammen. Hur gör man ett bra kvalitetspass? Hitt på nå! Måste bestämma mig innan vad jag ska göra, och det är lika bra att det är enformigt. In i bubblan och gör det bara. Satt och fipplade en stund imorse och hittade intervallfunktionen i klockan. Tid eller sträcka på intervallerna? Det blev sträcka. Ett varv runt dammen från lissgårn och tillbaka är 4,6km. Tänkte att 3km borde jag väl hinna intervalla, och dessutom få en uppjogg. Ställde in Garmin på 10*300m och stack iväg. Snömodd, pölar och gömda isfläckar. Prisa dubbar, goretex och ullstrumpor!!. Inte det minsta blöt om fötterna, trots att det var ständigt tramp i vatten. Lite halknojig dock. Har ganska få dubbar. Joggade bort till dammen och betade av första intervallen. Peanuts. Det här kommer ju gå galant. Efter andra ville jag kräkas. Gjorde inte det. Och höll skapligt jämn fart på allihopa. Varvet räckte dock bara till åtta intervaller eftersom jag ville hinna jogga ned också. Jag hade väl inte tänkt på att jag skulle förflytta mig lite även i vilan. Eller tänkt fel. Det händer ju hela tiden.
 
Dock var det bra att det bara blev åtta intervaller. Det korrelerade bra med ett intervallpass jag läste om i löparboken. Där skulle man börja med 8*400m eller 8*90s och sen öka antal eller hastighet om vartannat. Nu blev det ungefär 8*80s för mig. Det krävs nog både barmark och pannben för att jag ens ska närma mig att klara 400m på 90s. Särskilt 8 gånger. Hur som. Det var ett skönt sätt att springa på. Flytta fokus från att det är drygt och tråkigt och att det är kallt och snöar och är en plusgrad. Bara ta intervallerna en och en. swooosh, swooosh, swooosh så var jag runt. Och såklart mycket piggare än före. Dags att attackera excel!



2504 minuter



Jag har just i detta nu skrapat ihop 2500 träningsminuter de senaste 30 dagarna. 83 minuter om dagen. Nästan en och en halv timme. Den där stapeln triggar mig så himla mycket och jag vet inte om det bara är bra. Inte för att jag jämför mig med någon annan. För att jag har så himla svårt att se saker försämras. Kan återigen inte tagga ner. Som i allt annat blir mottot "varför inte prestera när man vet att man kan?". Allt ska alltid vara längre och snabbare och mer än förut. Jag kan inte kompromissa med mig själv. Har det en gång nått en nivå blir allt annat dåligt. 

Det mest frustrerande är att jag inte vet vad som har tagit så mycket tid. Tycker allting är bortrationaliserat. Mina simpass blir hela tiden längre och hårdare och fler. Det är den enda ökning jag vet att jag har gjort. Allt annat då? Mina löppass måste bli längre och hårdare och framförallt fler. Men när? Jag har inte pumpat på superlänge, jag spinnar så sällan att jag får ont i röven, svingar aldrig någon kula, går inte på någon step. Vad gör jag?

Någonting har ju uppenbarligen tagit 2500 minuter och jag känner att det börjar sätta spår. Jag är extremt seg i kroppen och känner att jag nog borde lägga in en lite längre tvångsvila. Men när? Och hur? Just nu har jag verkligen inte tid att vila. Det är ju saker hela tiden. Det står i schemat. Jag har skrivit dit det. 

Citatet "om man inte planerar sönder allting och inte alltid har full kontroll måste man lära sig att lyssna också" formulerades av en snubbe på tv ikväll. Jag kände att det nog inte var helt korkat. Träningsplaneringen är rolig att ha. Det är grymt att trycka på "genomfört"-knappen efter varje pass. Mindre kul att trycka ej genomfört. Därför går det inte att känna efter, och jag vet inte om det är så jag ska jobba. Jag valde ändå bort mitt lunchlöp idag efter många om och men. Jag kände mig supersliten hela förmiddagen. Nästan sjuk. Var ändå på väg ut. Såklart. Dåligt samvete deluxe. Resonerade ändå till slut så att exjobbet fick vara viktigare. Jag fick resultat idag och dränktes i siffror i excel. Beräknade utlakade mängder så att det brann i huvudet. Inte lång tid kvar. Måste hitta fokus. Måste hålla fokus. 

Simning blev det i alla fall. Det var tungt det också. Träningsvärk i ryggfiléerna och i en triceps efter kettlebellspasset. Hade kanske inte behövt satsa på 3,6km idag. Nu blev det så ändå. Står det så står det. Och jag tror att en lång simning i veckan är bra att ha. Men jag är sliten. På riktigt. Lika sliten som det skrynkliga arket med passet. Hittade ingen plastficka på lissgårn. 



Visa fler inlägg