Veckan

Jahapp, tvättmaskinen går varm och här hänger nu fem dagars träningskläder i väntan på ny användning


Söndag: 90 min spinning
Måndag: 45 min löpband
Tisdag: 60 min simning + 45 min spinning + 45 min KB
Onsdag: 60 min crossfit
Torsdag: 60 min simning + 50 min crossfit. 

Förutom simpassen som har känts lite tunga och mindre roliga så har veckans träning gått riktigt bra och det känns så himla skönt att vara igång igen. Mitt spinningpass på tisdagen var ren lycka. På riktigt. Det var smile above ears när jag satt där på cykeln. Och länge efter. Jag känner mig så himla priviligerad över att elva glada människor ville avsätta tid av sina liv för att komma och cykla med mig. Spinninglyckan är lika med antalet deltagare i kvadrat, exponentiellt ökande som en andragradsekvation. Med varje extra deltagare blir passet så mycket roligare att leda. Skulle jag fylla salen någon gång skulle jag troligen drabbas av lätt hybris. Hur som helst. Vi cyklade mina stegar igen. 3-2-1-1-2-3 minuter följt av 2min serievila och sen 1-2-3-3-2-1 minuter. Svettigt. Roligt. Mäktigt. Lite mer rimliga pulssvar och inte riktigt lika sopslut i kroppen som på fredagen. Så pass att jag på rena endorfinångor stannade kvar och körde kettlebells efteråt. Det gick sådär. Eller, med tanke på att jag inte har rört en vikt på så himla länge så kändes det bra. Jag svingade lätta kulor och försökte fokusera på någon form av teknik. Det var riktigt riktigt roligt.

På onsdagen anades sviter av sving i kroppen men ändå följde jag med Maarit och Anders till Gävle för att ta sista chansen att få vara med och leka crossfit med triathleterna. Efterlängtat. Två olika cirklar med fyra övningar i varje stod på programmet. En med stänger och en utan. Jag hade lite svårt att få upp någon fart på kroppen som tyckte att det där med stänger och vikter är aningen okänd mark. Jag gjorde något i alla fall. Något som kändes i rumpa och lår dagen efter.

Torsdag igår. Smörgåstårtelunch på jobbet för att fira påsken och för att fira lite jobbgrejer som går bra. En lite kladdig bas att träna på må hända. Simning skulle det bli. I jakt på simspiration surfade jag runt och hittade en blogg med mängder av simpass.

Jag orkade inte ha fantasi så jag stal ett pass nästan rakt av. Nästan. Hon lägger ut tre nivåer av varje pass, ett på ca4500, ett på ca3500 och ett på ca2500. Jag ville landa på ca 3000 så jag mixade ihop det lite. Att jag kapade lite på slutet ändå kanske inte riktigt hör till saken. Såhär blev det.

Kul med ett pass som innehöll många olika saker. Det blir mycket vila i sådana pass, men jag tror att det var lite vad jag behövde. Hade svårt att hitta lust att simma. Det kändes oroande tråkigt att åka till badhuset och det blev inte direkt bättre under passets gång. Efter simningen stack jag direkt till Aerostep för en timmes paushäng och sen Maarits crossfitpass. Var tveksam till om jag skulle palla men jag är glad att jag gjorde det för det var ett riktigt kul pass. Massor med marklyft och två tunga WOD:ar. Den första var en 15 min amrap med marklyft, pushups och boxjump. Den andra var att på tid göra fem varv av 10 utfallshopp, 10 burpees, 10 crossfitsitups, 10 mountainclimber och 10 stötsitups. Shit så jobbigt.

Veckans bästa var ändå att komma hem igårkväll och mötas av the sound of meatballs. Ibland överraskar han, min kock. Hemmagjorda köttbullar, hemmagjord potatismos, hemmagjord brunsås. Hur gott som helst. Muskelmat när det är som allra bäst. 

Nu är det påsk vänner. Jag ska få till åtminstone ett löppass och ett cykelpass i helgen. I övrigt tänker jag knappt titta på klockan. Bara vara. Äta. Kramas. Vila. Hoppas att du gör samma.