Pump, pynt och pepparkaksbollar

Denna lördag började på aero med en omgång bodypump. Inget nytt. Inget konstigt. Lite mer konstigt att jag efter passet, inspirerad av alla sockerfria paleosmaskigheter som susat förbi, gick och införskaffade dadlar och kokosolja. Aldrig hanterat eller ens sett något av det förut och hade inte riktigt någon aning om vad jag skulle göra med dem. Prisa google! Med lite nötter, solrosfrön och kakao adderat blev det grymma chokladbollar. Min lilla mixermaskin fick det svettigt, men resultatet blev super. Hittade ett recept här, men busade till det i sann förstaadventsanda och slängde i lite pepparkakskryddor. Knappt en tesked av varje. Hurbrasomhelst. Förvånad av min plötsliga pysslighet drog jag även till med att baka saffransskorpor när jag ändå var igång. Jag hade tidigare köpt mandelmjöl som jag inte heller visste vad jag skulle göra med. Och fick en påse saffran av mamma. Google igen. Det blev dessa. På ett ungefär. Hade inte så mycket mandel och petade i några dadlar också för att det skulle bli lite sötare. Lyckades få igång brandvarnaren två gånger under processens gång, men ännu ett lyckat resultat. Vi fick middag hos mamma och pappa ikväll, och efterrättsfikade med pepparkaksbollar och saffransskorpor med hallonmarmelad. Supermysigt och supergott och precis vad som behövdes efter eftermiddagens mission att ta ett första steg mot ett julpyntat hem. Fick efter ett antal sammanbrott och en krossad blomkruka upp stjärnor och ljusstakar i alla fönster. Och några ljus och ett par av mina favvotomtar fick flytta ut ur förrådet. Därefter återstod terapiarbetet med att stryka gardiner och få upp dem. Jag haaaaaaaaatar att stryka. Förutom att det är svintråkigt så hatar jag det för att vi bara har en liten jävla bänkstrykbräda. Hade den på golvet så ryggen dog ju. Och ingenting får plats på den och det tar sjuhundra år. Den som har lagt märke till att jag alltid är skrynklig har lagt märke till helt rätt. Det är verkligen en yttersta nödfallssyssla. Men jag hänger inte upp skrynkliga gardiner. Därför byter jag bara gardiner till jul. Och efter jul. Två gånger om året kan man offra sig. Och jag är störigt nöjd nu. Med hela dagen. Önskar alla fina därute en riktigt mysig första advent!