Julen

Så var den kommen och passerad, den där julen. Jag är faktiskt ganska trött. Trött på att försöka skapa förväntningar som jag inte ens vill leva upp till. Det hände väl inte så där supermycket spännande det här året heller. Men lite jul har det varit.
 
Tre dagar före julafton är det lämpligt att klä granen. Ytterst lämpligt att klä granen i de fall man inte har ställt en cykel där granen brukar stå. Har man ställt en cykel där granen brukar stå och så får man klä cykeln tycker Meckis. Jag ser det som en pik att jag faktiskt har cyklat alldeles åt skogen för lite på den där apparaten än så länge. Nu är den täckt med lampor och glitter i någon sorts protest. Men jag ska. Snart. Jag lovar. Imorgon. Ja, imorgon ska jag cykla igen.
 
Dagen före dopparedagen försökte jag mig på decembers andra löptur. Kiropraktorn sa ju inte ordagrant att jag skulle vila från löpning. Det han sa var att jag hade benhinneinflammation att jag skulle smörja med Voltaren. Och det har jag gjort. I tre veckor har jag maxdoserat Voltaren. Jag har inte sprungit under denna tid pga normalt folkvett och förhoppningen var förstås att det skulle märkas någon skillnad efter tre veckors löpvila. Men icke. Det är en dov smärta på underbenets insida som kommer och går under själva löpningen. Dagen efter är vaderna så stenhårda att jag knappt kan gå. Kul va? Nej. Hat på det. Folk som kan sin sak säger att man kan få bukt med det med stötvågsbehandling. Precis i detta nu ska jag försöka få tag på en sån. Jäpp. Men ja, det var ju fint och isigt och så.
 

Efter löpturen åkte jag till pappa och klädde riktig julgran med honom. Eller ja, riktig är den förstås inte. Men granformad åtminstone
 
Hur många har en Swarovski-kristall i toppen på granen va? Ja, varför har vi ens det? Ingen aning men den kom fram ur gömmorna när vi tömde mormors hus och den är ju faktiskt himla fin. Flott ska det va.
 
Uppesittarkväll med julskinka och bingolotto är tradition så det behövde vi väl inte bryta. Men julaftons morgon blev lite annorlunda. Meckis och jag gjorde utflykt. En liten frukost-hike upp på Söderåsen för att titta på utsikten med mackor och termos. Det var klart väder så vi såg skorstenarna på pappersbruken vid kusten. Coolt. Dock ganska kallt och blåste lite småspik så det blev inte någon jättelång njutfrukost innan vi hikade ner igen. Men mysigt.
 

Jullunch hos Kalles föräldrar med båda hans brorsor samt en morbror var en alldeles lagom skara människor. Lunch och kaffe och Kalle Anka och några julklappar. Senare på eftermiddagen hem till mina föräldrar för julmiddag och mer kaffe och fler julklappar.  

Kom det någon tomte då? Joodå. Tänk att hen visste att jag ville ha den här boken. Bäst! Fick även en mysig fleecetröja och ett presentkort på massage av mamma och pappa.
 
Kalle försåg mig med hjärngympa. Har så länge velat ha en kub (i alla fall sen förra julen när jag såg hur grym Vilma hade blivit) men aldrig kommit mig för med att köpa någon. Hurra vad bra. Och nej, såklart kommer en inte på från ingenstans hur den ska lösas men det finns ypperligt bra for-dummies-filmer på YouTube. Efter djupa studier och många många försök kan jag nu faktiskt lösa den. Om än långsamt. Och ofta blir det fel på vägen. Nu ska jag bli snabbare. Och bygga många nya hjärnceller under tiden. Finemang.

Självklart ett kaos-pussel också. En present från mig och Kalle till oss alla. Det här är en avgångshall på en flygplats. Ett substitut till en utlandsresa så gott som något. Jag och mamma började pussla på juldagen men det är långt kvar. Älskar dessa pussel. Så himla kul.

På juldagen blev det även lite väderkaos här. Jag åkte till Hofors på morgonen och gick på bodypump och ledde spinningpass. Då var det ganska många minusgrader. När jag skulle hem hade det börjat regna. Från ganska många minusgrader till regn på väldigt kort tid gjorde hela världen till en gigantisk skridskobana. Det var sviiinhalt och folk i dikena överallt. Bland annat den här.
 
Annandagen spenderade vi i soffan med filmmarathon hela dagen. Jag kände mig opigg när jag vaknade och bestämde mig för att ställa in kvällens spinningpass. Istället blev det många försök att lösa kuben och till slut så gick det som sagt.
 
Onsdag idag och det väntas lite gym och lite simning om saker går som jag tänker mig. Det finns inte många chanser att simma detta jullov pga hinderbana och lekande barn-bad varje dag. Men simklubben har en tid ikväll så det blir att åka på den. Tjoflöjt.