Hållkäftenpass på gymmet

Minns ni det där gnetpasset som jag förra veckan hintade om att jag tänkte genomföra? Det blev av, och det gick så galet bra. Femtusen fyrahundra meter. Tvåhundrasexton längder. Det är inte många gånger i mitt liv som jag har simmat över 5km men det går. Det går om jag bara är helt inställd på att det är två timmar i poolen som gäller. Det får inte finnas någonting som det är bråttom till eller som tar någon uppmärksamhet ifrån den tanken. Och förstås så måste det finnas ett lager av bra energi. Och ett bra och kul och inspirerande pass. 

Jag har kört den där serien flera gånger förut. Den är på 4500m, men oftast kör jag utan första raden. Med insim och teknik och avsim så blir det... Ja. Mastigt. Men kul. Jag älskar det här passet, men jag blev sjukt trött. Var trött efter första raden och vrålhungrig i mitten på den andra. Tur att jag hade sinnesnärvaro att packa både macka och banan. 

Denna onsdag kan vi väl vara överens om att simpasset fick lite andra förutsättningar att bli bra. För det första hade jag så sjukt konstig puls på mitt spinningpass igår. Jag vet inte varför, men den betedde sig märkligt och blev skyhög för minsta lilla. Kanske tyder på sliten kropp, ingen aning. För det andra så tyckte ica-kassen att det var en bra idé att erbjuda oss linsgryta som en av middagarna den här veckan. Den blev inte bra. Trots att jag försökte piffa upp den med lite korv och hade i mer av allt som lät gott. Jag blir inte ens hungrig när jag vet att jag ska äta tråkig mat men att inte äta ordentligt är det sämsta jag kan göra. För det tredje hade jag styrt en gymdejt till lunchen med kompis som troligen fortfarande är hög på franska vinångor. Fick detta meddelande under förmiddagen.

Ja hon tyckte det var en bra idé att mosa benen den här veckan för nästa vecka ska de springa ett lidingölopp. Skinkorna skrek rakt ut redan under de första höftlyften och kompis frågade om det ens är möjligt att få träningsvärk redan under passet. Jag tror det. Jag höll jämna steg med kompis under första delen. Den andra var lite värre. Vet inte om jag någonsin svettats så mycket. Ungefär i samma stund som jag gjorde mitt 76:e boxjump på 50cm frågade jag lite försiktigt om kompis trodde att spegelsanering ingår i träningsavgiften. Se framför dig en 1x1m stoppad låda som står framför en annan 1x1m stoppad låda som i sin tur står framför en spegelvägg. Den spegelväggen är helt prickig. Och det kommer nya för varje skutt. Ja, det skvätte svett i ca 3m radie runt mig. Fräääsch. Efter passet skakade hela min nedre halva okontrollerat. Och så skulle jag fylla depåerna med mer linsgryta. Jamen ni hör ju. Helt död i poolen fyra timmar senare. Så himla trött. Men jag stånkade ihop 2400m på något vis. Tungt. 

Nu ligger jag i sängen och känner hur det redan börjat sticka oroväckande i vissa muskler. Bävar för morgondagen. Men en kan en ju i alla fall få bli lite starstruck över det faktum att en kändis i springkretsar reagerat på min lopphistoria. Kul ju. Godnatt.