Styrkecomeback och sånt

Dags att plita ner några rader så att ni inte behöver tro att jag glömmer bort att jag har en blogg. Det är glest mellan inläggen, tyvärr. 

Den här veckan bestämde jag i alla fall att jag en gång för alla skulle låta den "riktiga" styrketräningen göra återintåg i mitt liv. Jag behöver den och jag inbillar mig att den gör det mesta i mitt liv bättre. Jag behöver verkligen besöka det där källargymmet varje vecka för att hålla gymskräcken stången och för varje gång jag låter bli att åka dit så blir tröskeln högre och högre. Nu har det säkert gått en månad sedan jag rörde en skivstång med mer än 20kg på, och det märks.

Nu fick emellertid comebacken ske genom att jag fick vara fröken på efit-passet i onsdags. Kortlekarna åkte fram och jag såg till att plocka med åtminstone lite tunga marklyft och lite axelpressar i lotteriet. Ni fattar principen. Man tar sig ett kort och får man en sjua så gör man sju stycken av den övning som färgen säger. Sen tar man ett nytt kort. Det kan bli många marklyft om en plockar många ruter. Nu går det inte att bygga mer än 50kg på stängerna på Aerostep, men det är åtminstone 30kg mer än det viftas med i bodypumpen. Framsteg. Men träningsvärk. 

 
Jisses vad det var gnissligt i kroppen på fredag morgon när jag skulle ner i poolen. Drivkraften hette ny baddräkt som måste testas. Trispot har rea på funkita och jag klickade hem en ny tvådelad eftersom den jag haft tidigare har blivit helt urvattnad. Bilden nere till väster är bilden som låg på hemsida och facebooksida och alltså motsvarar den jag beställde utifrån. På bilden uppe till vänster sitter min överdel på mig. Inte lika va? En snabb googling ( bilden till höger) visade att toppen finns i två utföranden och jag känner att jag blev lite lurad. Menar, ni ser ju vilken variant som är snyggast och vilken som per garanterat har bäst passform. Ja, den nedre. Och så ser ni vilken jag fick hem. Ja, den övre. Påtalade detta för trispot och fick den då faktiskt ännu lite billigare. Plus att de bytte bild på hemsidan för att inte luras.Gott så. Men den här är så låg och har så långa band att den redan första gången satt under tuttarna av ett dyk. Snart sitter den troligen under tuttarna av ett frånskjut. Men whatever. Det kanske går att korta ner banden lite. Men lite synd ändå för den var ju snygg ju.
 
 
 
 
Lördag idag och jag hade tänkt gå på bodypump klockan 10. Det slutade med att jag åkte med Maarit till gymmet redan klockan åtta, och jisses vilken pangstart på dagen. Nedan, när klockan är 9:07, har jag alltså gjort min efterlängtade gymcomeback på riktigt. Marklyftat och knäböjt och utfallit och dragit och pressat i en hel timme. Magiskt.
 
Sen bar det av till snön i Hälsingeskogen för att fira en nybakad 40-åring. Mamma och pappa hade köpt honom en snygg tröja. 
 
Och jag hade en aningen kontroversiell present och jag var lite orolig för hur det skulle tas emot. Tänker att många ger sig på klassikerlopp när de 40-årskrisar så jag hoppades att han inte skulle vara helt bangen för detta. Det är ju sjukt långt till 29:e september och större under har ju skett än att folk lär sig springa dugligt för att klara ett lidingölopp. Och jag tänker självklart att jag ska vara med på tåget. Så, ännu ett äventyr för 2018 är nu inbokat. Jag behöver verkligen revanschera årets lopp. 
 
Nu ska det sovas och laddas för CSS-test i poolen imorgon. Hoppas att det inte sitter alltför mycket träningsvärk i kroppen då.