Semestercykel

I tisdags lyckades jag få ihop en semestercykeldejt med favorittriathleten som äntligen hittat hem från toppen av Sverige. Vi bestämde att åtta mil skulle vara en lagom tur för att legitimera lång fika. Viktigast på en semestercykeldejt är att det finns utrymme för lång fika. Frågor på det? Nä.


Vi började turen hos mig eftersom jag bor lite närmare och lite färre backar ifrån det tänkta fikahaket. När vi har cyklat en mil kommer typ den brantaste backen och den skarpaste kurvan på hela rundan. Där, precis där, kom kompisen på att hon hade glömt att ringa ett jätte jätte jätteviktigt samtal. Precis där. Söt hon. 

Men precis där ligger också en av få sjöutsiktsplatser på rundan. Ja ja, jag bloggfotar väl lite under tiden. Och funderar hur jag ska ta mig iväg på högsta växeln. Hmm. 

Vi kom iväg och vi cyklade min favoritsträcka, den mellan Gammelstilla och Årsunda. Här selfiepaus efter att vi fått göra en stilfull omkörning av en gubbräcer med packväskor. Inte en traktor, men nöjda ändå.

När vi stod här och posade körde gubben ikapp oss igen. Trodde vi. Big time skärpning på oss i så fall. Men det visade sig vara en annan dock. En mer "riktig" cyklist. Nåja. Och till slut, efter lite opeppig stadskörning genom Sandviken kom vi fram till kvarnen i Högbo. Välförtjänt häng för Pantern och Getingen. 

Fikaaaa

Och slutligen dryga tre mil hem igen till en obligatorisk efterselfie. Precis innan molnet i bakgrunden släppte dagens största skur. Tajming.

Träning när det är som bäst. Bästa sällskapet, bra samtal och grym fika. Tydligen hade vi helt plötsligt cyklat i tre timmar och lagt ganska precis 80km i ryggsäcken. Aldrig jobbigt. Aldrig tråkigt. Snart igen?