tripremiären

"Jag var nöjd att jag hängde på na i 75m innan jag dog, men jag var ändå före ut från växlingen för då hade hon trasslat in sig i kläderna"
 
Ja, precis så var det. Han fick till en ganska bra sammanfattning av min triathlonpremiär. Tri-proffset med proffsdräkten som bara swischade ur poolen och direkt upp på cykeln och förmodligen hade hunnit harva halva varvet runt rönningsvreten innan jag hade kommit i mina totalt oproffsiga cykelochspringkläder. Först efter simningen men låååångt efter två stycken innan jag ens satt på cykeln. Notering för den eventuella tri-framtiden: shoppa eller skäms. Men det var superkul!!
 
Och det kändes hela tiden rätt bra. En tredje kom ganska snabbt ikapp mig på cyklingen, men det var lite bra för då kunde jag öka och hänga på. Svårt att cykla med kalla simben och jättesvårt att springa med kalla cykelben, men ingen kramp eller annat trams. En liten felspringning gjorde dock att jag tappade fjärdeplatsen också. Paniken när jag insåg att jag kommit fel i 4,5:an. Igen. Jag kan inte de där slingorna. Var rädd hela tiden och sprang med mantrat "följ gul prick, följ gul prick, följ gul prick...". Plötsligt fanns ingen gul prick och jag visste att jag var fel eftersom jag kommit till den beryktade MTB-backen. Den är inte i 4,5:an. Snurrade några varv och visste inte ens vart jag kommit ifrån. Så jäkla hemskt. Men jag hittade spåret igen, och då hade den fjärde herren i sällskapet också lufsat förbi. Men femma i mål då. Av nio. Sisådär en timme och två minuter på 400m sim, 11km cykel och 4,2km löp. Förbättringspotential finns. Bättre kläder och rätt löpning så blir det nog under en timme.
 
Efter målgång skulle jag testa min orca i bassängen. Fick först en besiktning och en våtdräktskurs av samma tri-proffs. Hur man kliver i, hur man kliver ur och hur man spänner fast remmar och snören. Det behövdes. Nu behövs bara en simkurs. Skrattade åt mig själv efter första längden eftersom det kändes som att jag simmade ovanpå vattnet och bara fladdrade runt med fötterna i tomma luften. Fick se sen att det var precis så det var.
 
 
Nöjde mig efter 20 längder och lika många minuter, när jag stannat efter varje längd för att pysa ut överskottsvärme. Och hantera strypkänslan. Sjukt varmt. Och trångt. Men det blir spännande det här. Definitivt behövs det en navigeringskurs. Jag försökte andas framåt ett par gånger. Grymt svårt. Jag kommer att simma vilse när jag kommer ut.