Lite lort och annat

För tillfället har jag inte så mycket annat i huvudet än lort och smuts och damm. I varenda liten por sitter det mald katalysatormassa och det känns som att hela hjärnan har kleggat igen och att metallvärdet i min kropp har gått upp några kronor. Kanske har även min densitet ökat, för det är ju platina vi snackar om. Mmm. Jag har lortjobbat. Exakt hela veckan. Maskinen som jag studerade i Tyskland har flyttat in i fabriken hos ArcMetal och jag har varit med i överlämningen när tyskarna byggde färdigt och vi började köra den själva. För att se till att vi dokumenterar allt, väger allt, mäter allt och följer någon form av standardiserad provprepareringsprocedur. Så gott det nu går. När jag nu för femte dagen i rad satt med damm upp över öronen fattade jag väldigt väl varför det var värt att plugga i fem år extra. Jag får inte svart stoft i hela huvudet vid mitt skrivbord. Jag slipper fundera över hur mycket bly och snusk jag drar i mig trots mitt superflashiga andningsskydd som bara efter några minuter luktar som ett surt gammalt mjölkpaket. Jo, det är kul att jag får skapa lite kvalitetssäkring och får lite praktisk omväxling i jobbet då och då. Men jag är onekligen glad att detta inte är min vardag varje dag. 

Annars då? Träningen har faktiskt gått rätt hyfsat trots att jag har jobbat längre dagar än vanligt och varit helt ur gängorna med mellis och sånt när jag har varit på fel arbetsplats. På måndagen blev det bodypump med grymma Sara som nu håller på och filmar för sin licens. Hon är som klippt och skuren för det där och det kommer bli fantastiskt bara tekniken (alltså inspelningsutrustningen) slutar krångla så hon får ihop en komplett film. 


På tisdagen valde jag nattmössan framför badmössan på morgonen men sen testade jag nya springskorna på ett varv runt Rönningsvreten efter jobbet. Då var jag sliten och första halvan blev en jobbig historia pga döda ben. Andra halvan var benen gladare men då fick jag skavsår. Ingen höjdare, men jag avslutade ändå rätt pepp och stack på After Work på kontoret med pizza och tv-hockey. Bra kväll. 

På onsdagen åkte jag raka spåret hem till soffan efter jobbet. Ansåg att jag nog behövde det och det gjorde jag säkert. Det fanns åtminstone obegränsat med energi i benen på torsdagen när jag brände av ett brickpass med 55 minuter spinning och sen 45 minuter jogg. Det var så skönt att komma ut i friska luften att jag hade kunnat springa för evigt. Minus för det där himla skavsåret. 


Fredag idag och jag började i poolen i morse. Sjukt nöjd med det passet för jag sov som en kratta och repeatdrömde om blåa tunnor med svart katalysatormassa som jag skulle provta. Igen och igen och igen. Skitsamma. Jag åkte till badhuset och jag simmade som en gud. På riktigt förvånad. 2900m till kontot som en liten dans. 

På kvällen var det medlemskväll med aeroatep. Jag hade jobbat till 17:30 vilket var aningen längre än tänkt och det blev lite jobbigt att hinna hem och sen tillbaks till Hofors till 18:30. Det gick nästan men jag sladdade in någon minut för sent. Laura körde Strong by Zumba men min luddiga och stressade och lite småtjuriga hjärna var inte riktigt så upplagd för nya och svåra saker. Det tog dock inte lång tid att bli glad igen. Fick även bemästra lite vattengympa där det svåraste ju är värmen i poolen. Herregud. Sen middag med trevligt sällskap. Skoj. 


Och vet ni. Förra helgen plockade jag fram min räcer för årets första tur. Trodde att jag skulle vara livrädd osv men det gick kalas. I två mil njöt jag faktiskt av varje tramptag, sen började det göra ont. Tyvärr var det en mil kvar och den var verkligen hemsk. Det känns att det var över ett halvår sedan det cyklades senast. Skönt att veta att det går att lära sig, men jag tänker inte panika med cyklingen i år. Hoppas få till en tur i helgen och att den gör mindre ont. Puss.