Simma som simmare

Häromdagen postade Emma Igelström ett inlägg på instagram med sina upplevda skillnader mellan simmande simmare och simmande triathleter.  

 
Det fick mig att tänka lite på vad jag håller på med i den där poolen. Tro inte att jag tror att jag är som henne. Jag är bara en långsam hobbysimmare. Men jag har hur som helst märkt att jag har gjort mig själv mer och mer till en hobbysimmande triathlet istället för att vara en hobbysimmande simmare. Jag släpper på mina farter och nöjer mig med att pysa runt i bekväm fart 2. Jag plockar på mig både paddlar och dolme titt som tätt och glömmer bort att jag har ett bra flytläge ändå. Förut simmade jag med paddlar för styrka, men aldrig med dolme. Jag simmar numera nästan bara frisim i mina serier. Varför gör jag det? Ingen aning.
 
Jag vill kalla mig för simmare trots att jag är så djävulskt mycket långsammare än Emma. Det kan väl vara okej. Punkt ett kan få en check trots att jag truckar runt 1:40/100m i bassäng och därmed sätter starttider på runt 1:45-2:00/100m när jag simmar. Lite beroende på intervallängd men oavsett om det ska vara bekvämt eller inte. För det gör jag. Jag simmar med starttid och jag skriver (eller snor mer eller mindre ärligt) simpass med tydligt upplägg. Dock brukar jag alltid lyckas trolla bort farterna. Och alltid brukar jag lyckas trolla bort de få inslag av andra simsätt som finns? Varför?
 
Bröstsim är ju inte så jäkla festligt. I alla fall inte i långsam tappning. Med lite tryck kan det ge träningsvärk i ljumskarna deluxe, men annars är det ju faktiskt mest trist. Trots att 50m bröstsim var min bästa distans när jag tävlade.
 
Ryggsim är ju däremot svinbra. Jag lägger alltid in lite ryggsim i mitt insim, men sen är det oftast stopp. Trots att jag tror att jag kommer få framåtroterade axlar och superkorta muskler på framsidan och därmed se ut som en krum liten Ringaren i Notre Dame om jag aldrig snurrar armarna åt andra hållet. Jobbigt att inte se något osv. Nä, skitsnack. Jag borde lägga in ryggsim i mina frisimsserier. Varför inte i intervallerna?
 
Och så har vi ju förstås fjärilsim. Simsättens simsätt. Jag behärskar fjärilsim, åtminstone i 25 meter. Varför gör jag det aldrig? Jo för att det är skitjobbigt. Om det är något som ger maxpuls så är det ju det. Det är svårt att simma fjärilsim "långsamt" och det är typ omöjligt att simma fjärilsim "ojobbigt". Jag kan tänka mig att det är lite samma känsla för en frisimsnybörjare. Det är liksom pang på och så långt det bara går. Sen vill en flåsa i en kvart. Börja en intervall med 25 meter fjärilsim och resten blir per garanterat extremt mycket jobbigare.
 
Fjärilsim bygger muskler och flås. Ryggsim tänjer ut och roterar axlar och höfter. Bröstsim kanske har någon positiv egenskap det också. Om det är styrka jag ska bygga, och om jag ska förebygga framåtroterade axlar och krumhet, borde jag verkligen simma lite mer omväxlande. Jag fattar att den som ska lära sig krååla bara nöter fram och tillbaka och fram och tillbaka. Jag fattar att den som ska lära sig krååla plockar på sig mängder av hjälpmedel och utrustning. Men jag, jag vill bli en starkare och snabbare simmare. Bli det då.
 
 
 
Inför lördagens simpass bestämde jag mig för att jag skulle stoppa dit lite inslag av annat i mitt pass. Efter det vanliga insimmet och den vanliga tekniken körde jag 5x100m medley. Låter som ingenting, men ovanan med fjärilsim är total. Jag lovar, efter det var jag helt slaktfärdig. Följde upp det med 5x200 lugnt frisim med mina paddlar. Tyvärr fanns inte orken till att göra något mer storslaget än så och summan landande på 2700m.
 
Appropå den sista punkten om logistik på banorna. Det allra bästa med simpasset var ändå förstås att jag hade hela poolen för mig själv. Av någon anledning var det ingen träningsgrupp på plats så hela badhuset ekade tomt. Alltså, det är inte så att det inte går att dela. Det går alla tiders att dela bana med andra simmare. Med andra som håller i det närmaste samma fart som en själv och trafikreglerna är etablerade. Det är när en förflyttar sig dubbelt så snabbt som en annan och folk är både på längden, bredden, tvären och höjden som det kaosar till sig. Hur som helst kan alla simmare skriva under på att en egen bana tametusan är det bästa som finns. Hur bra är då inte en helt egen pool?