Min helg

Jag började lördagen i poolen. Coachen Pär har skickat en film på min simning, både över och under ytan. Han har brutit ner den i molekyler och jag har fått en lång lista med förbättringsförslag. Eller brister. Eller krav. Saker som jag måste få bukt med om det ska bli någon simmare av mig. Hur jag sätter i mina händer med handflatan vinklad framåt. Hur jag påbörjar draget med en skum utåtrörelse. Hur min armbåge är helt ovinklad i draget. Hur min benspark är i osynk. Med mera med mera. Jag tittar på filmen och jag ser allt. Utan kommentarer hade jag bara sett en ful simning. Nu ser jag felen. Jag skulle förstås ha gjort en prioritetsordning och försökt ta kontroll över en sak i taget. Nu försökte jag tänka på allt samtidigt och fick tillslut hjärnmos. Men 75 minuter och 3,4 km tankeverksamhet till loggboken.

 
Ännu en gång lät jag Sara förse mig med ett simpass och denna gång valde jag det här.
 
Mycket arm för att jag skulle försöka tänka på alla armbågsvinklar och handledsvinklar och bromsande rörelser hit och dit. Efter passet klev jag ur poolen med en lite smått olustig känsla i höger axel. Det har nu tilltagit till en smärta som kommer när jag gör vissa rörelser med armen. Förhoppningsvis lyckades jag "bara" sträcka till något när jag kämpade emot mina väl invanda rörelsemönster i bassängen, men just nu känns det mindre kul.
 
När jag kom hem från badhuset satte jag igång med ett garderobsrensningsprojekt, och jag tvingade Kalle att ta tag i sina skåp och lådor också. Jag ska rensa i allt. Kläder, jackor, skor, handdukar, sängkläder, allt. Ett första resultat av bara garderoberna i sovrummet blev fem kassar väck.
 

Ett syfte med att rensa är ju förstås att kunna fylla på med nytt. Jag vet, det är ett tights-stim jag har fastnat i just nu. Fem nya på en månad är kanske inte helt rimligt. Men såhär var det. När jag snubblade över mina favoritspringbyxor för halva priset, både långa och korta, så kunde jag inte riktigt motstå det. Jag har ett par såna här med röd text på sidan sen förut, och jag har älskat varje löpsteg i dem. Tyvärr har det nu gått hål i en söm och de börjar se allmänt tilltufsade ut. Nu kan jag byta ut dem. Eller ha två. Jajamensan.

Efter tre timmar i garderoben tittade jag av en händelse i väder-appen och konstaterade att söndagen skulle vara depp depp depp. Skulle det bli löpning i helgen var det lika bra att få det avklarat på en gång. När Kalle ändå hade något litet måsteprojekt att beta av medan det var ljust passade jag på att sticka ut på ett varv i min 7km-runda samtidigt. Det var väl kanske inte helt optimalt och superpiggt eftersom kroppen var trött efter simningen, men jag kollade pulsen i alla fall och den betedde sig helt vettigt. Egentligen hade jag velat få till ett lite längre pass denna helg, men det lär ju komma fler tillfällen. Hösten är fin, trots snålblåst på tvären. Och jackan från Puma, den älskar jag!

När deppvädret gjorde att inomhusaktivitet var det enda vettiga styrde jag en bassängdejt med min saknade simpis på söndagsförmiddagen. Veckans fjärde simpass. Axeln var gnisslig, men jag tänkte att det ändå fick vara värt det. Simpis fick välja pass och det var mysigt att åka till poolen och bara få direktiv. Hon valde ett pass som jag en gång har skrivit men det var ifrån januari eller något, så det var ju inte som att vi simmat det nyligen. Armarna vägde sjuhundra ton styck (jag vet, rimligt!) och det kändes att det blivit en del simma i veckan. Riktigt riktigt tungt, men riktigt riktigt kul. Älskar simning. Älskar simpis.
 
Hemma igen fortsatte jag röja. Mekarn tömde hela vår lilla här-trycker-vi-in-allt-vi-inte-vill-se-skrubb och där inne gömde sig alla mina gamla anteckningar och en massa föreläsningshandouts från Uppsala. Två stora lådor med fyllda kollegieblock och massor med lösa papper. Varföööör har jag sparat dem? Bläddrade lite förstrött innan jag slängde det mesta och det är ju faktiskt lite kul att grubbla över vilka fenomenalt vettiga saker jag en gång lärde mig. Jag fick en femma i kursen "transformmetoder". Det här var tydligen inte så svårt då, för fem år sen. Nu känner jag mest bara "va?".
 
 
Jag hann även med att avsluta helgen med lite söndagsyoga. Jag var inte helt där i tanken så det blev lite vimsigt, men ändå ett skönt avslut på veckan.
 
Nu är det måndag och jag ska fundera över om axeln tål lite bodypump i eftermiddag. Sen ska jag hem och röja bland skor och jackor. Och i bokhyllor. Det är en sån jäkla lättnad i själen att slänga skräp. Varför inte göra det oftare?