Deltagarrekord

Från ingenstans ramlade det in FJORTON deltagare på mitt spinningpass i tisdags. Fjorton stycken.. Folk jag aldrig har sett. Folk jag har sett men som aldrig eller sällan har varit på just mitt pass. Och så nästan alla stammisarna. Det finns femton cyklar vilket innebär att det sånär som på en liten plats var fullsatt i salen. Så coolt. Så kuuuuul. Mitt all time high. När jag cyklade på juldagen hade jag elva deltagare och det är det roligaste pass jag någonsin kört. Det här var ju ännu bättre. Tidigare den här terminen har jag haft åtta som tisdagsrekord så jag har aldrig ens ställt fram det lilla biljettstället där man kan boka sig en plats. Det har liksom aldrig ens varit i närheten av att bli fullt förut.
 
Jag stod inne i köket och skrev klart Efit-passet som jag skulle ha direkt efter och märkte inte att det bara rasade in människor så jag blev ju helt chockad när jag klev in i salen och det trampades på varenda liten cykel. Då är det kul att trampa igång och börja introducera pulssystemet och ungefär vart mätarna ska landa och se att fröken är den enda som inte följer sina egna instruktioner. Min puls var 85% så fort jag började trampa. Denna gång av lite lätt nervositet. Vad det nu ska göra för skillnad att det sitter dubbelt så många människor framför mig. Taggade individer som trampar tills svetten sprutar. Så glad. Så glad. Så glad!!!
 
Jag körde samma pass som jag har kört de senaste fyra gångerna. Får höra så mycket positivt om det så jag kommer nog fortsätta med det ett tag. Extensiva intervaller med en tredjedels vila enligt följande
 
3x(3min/1min) @60rpm
5x(90s/30s) @75rpm
10x(45s/15s) @90rpm
 
Det största problemet med att variera spinningpassen är att det är så himla svårt att hitta låtar med bra kadens när en vill sätta lite snurr på fötterna. Att hitta låtar att trampa tungt till är inget som helst problem. Nästan varenda halvpeppig radiolåt med ett hyfsat tydligt beat ligger runt 60 rpm. Eller lägre. Mina favoriter just nu är
* Into You - Ariana Grande
* Something in the way you move - Ellie Goulding
* Perfect Illusion - Lady Gaga
* Run Run Run - Junge Junge
 
För högre fart behöver en i allmänhet hitta remixer och ofta betyder det att sången låter illa . Jag har hittat några bra listor på Spotify. En av den är 50 Top Energy Remixes for Running. De allra snabbaste låtarna plockar jag just nu från 180 BPM Running Workout Mix men det är inte många bra låtar på den listan heller. Det kräver ganska dedikerat arbete att hitta nya låtar och jag tar mig sällan tid att leta så noga. Kommer på en timme innan varje pass att det hade varit kul med något nytt. Alltså, variationen består mest i att jag har samlat alla mina bra spinninglåtar i en jättelista och så plockar jag och byter ut därifrån. Det blir samma saker som återkommer. Vissa bättre än andra. Dock tror jag kanske inte att deltagarna tröttnar lika snabbt som jag. Jag hoppas att alla fjorton från i tisdags vill komma tillbaka nästa vecka.