Sen sist

Jaha, här skrivs det flitigt. Inte. Jag hade en ganska dålig träningsvecka förra veckan så det fanns egentligen inte så himla mycket att dela med sig av om min besökarskara vill läsa om träning. Det vet jag inte om den vill så jag kan väl sammanfatta veckan ändå.

På tisdagen hade jag mitt spinningpass med en ganska konstig känsla i kroppen. Inte konstig som sjuk. Bara som matt. Som trött. Som slut. Som otaggad. Som jag vet inte vad. Fick inte upp någon puls och satt mest helt likgiltig på cykeln. Det är nog den där mannen med röda kläder och vitt skägg som spökar, trots att jag försöker att inte bry mig om honom. Jag tror att julen ganska mycket går ut på att bygga in egen stress och sedan behärska den. Även om ingen förväntar sig några stordåd så skapar en ändå miljarders med förväntningar för sig själv som en kräver att en ska hinna uppfylla. Om jag absolut måste koka gröt, griljera skinka, koka knäck, slå in paket, rulla köttbullar, klä en gran, elda upp skägget på någon plyschtomte, plantera hyacinter, garnera apelsiner och bla bla bla så tar det liksom lite energi från annat. Inget konstigt va?

På onsdagen vibblade jag fram och tillbaka hur jag skulle göra. Bestämde mig för att jag inte orkade någon långcykling. Inte för att jag kanske är så brutalt surig längre. Mest för att det skulle ta för mycket tid. Och för mycket hjärna. Istället åkte jag till badhuset för kortkort simning och sen åkte jag och tittade på torget när Musikhjälpen kom till byn.

Annat festligt som hände på onsdagen var att jägarkollegan stoppade in näsan på vårt kontor och utbrast lite klämkäckt att "Nu finns älgen!". Vänta va? Älgen? Men hjälp och just ja. Det var på tal tidigt i höstas. Jag och Maria och Lena hade nog i ett svagt ögonblick sagt att vi ville köpa lite älg. Eller kanske att vi ville dela på en älg. Att vi ville köpa en kvarts älg var. En kvarts älg var i det här fallet 28,3 kilo. Helt plötsligt skulle jag komma på från en dag till en annan vart jag kunde göra av 28,3 kilo älg. Jag har ingen egen frys. Skrev lite panikigt till mamma och frågade om jag fick låna frys varpå hon svarade "men jag har ju just köpt en sjättedels angus". Fan. Kalle löste problemet genom att hyra in sig hos sina föräldrar. Hela torsdagskvällen gick åt till att packa älg. Kalle fick åka på jobb så jag fick reda ut det själv. Måste påstå att jag kände mig skapligt kooool som klarade hela den här paketeringsprocessen själv eftersom jag hatar kötthantering. Men helt själv.
 
 
På fredag morgon hördes stämningsfull julmusik och sprakande brasa på kontoret när vi hade julmysfrukost. Bilden är någon vecka gammal men enda skillnaden var att alla fyra ljusen uppepå var tända. Så himla mysigt.

I övrigt gick största delen av min fredag åt till att följa cykelfärden till Örebro via diverse medier. Gjorde inte många vettiga jobbtag den dagen.
 
Och på temat Alla-Människor-Engagerar-Sig hade några damer lovat att när bössan når 350 000 (tror jag) så skulle de bjuda hela Hofors på gratis fikakalas på torget. Det verkställdes på fredagen. Eftersom jag skulle hålla i fredagspinningpasset så skulle jag ju till den omedelbara närheten så jag och mamma gick och fikade lite innan vi cyklade. Och herre-min-gud vilket fikabord. Det var helt galet. Helt galet. Och sisådär 10 000 kronor till drog de in på detta. Fantastiskt.
 
Med en bulle skumpandes lite i otakt brände jag av fredagsspinningen med en helt annan känsla i kroppen än på tisdagen. Fräsch. Glad. Taggad. Tack för vila, sa kroppen. På kvällen satt vi sen klistrade framför SVT-play och väntade på att cykelhjältarna och filmteamet och Marita och Emil skulle kliva in i buren. Om du inte har sett Kodjos hyllingstal till Marita. Se det här.
 
Lördagen började med långlång sovmorgon. Orimligt lång. Jag klev ur sängen 10:40 (!!) och fick därmed inte den långa härliga soffrukost som jag hade föreställt mig utan plötsligt hade jag rätt så bråttom. Skönt att sova också förstås. Vid 12 hoppade jag i poolen och brände av ett simpass tillsammans med Maarit. Tydligen hade jag skrivit ut ett pass med en massa maxfemtior. Vet inte riktigt hur jag tänkte där för jag är inte direkt någon Blixten McQueen just nu. Nej, jag är inte fart. Men. Passet var kul ändå. Simning med Simpis är alltid kul.  
 
Efter simmet piffade vi lite och drog sen direkt på jullunch i Korsån med ett Aerostep-gäng. Stor buffé. Gigantiskt efterrättsbord. Så himla fint och gott och mysigt. Älskar Korsån. Minus att det är så jäkla långt dit. Återanvänder ännu en gammal bild. Det ser likadant ut nu med. Sååå fint.

Kvällen avslutades sen med födelsedagsfika hos Tatte och ännu en gigantisk tårta. Måste det finnas så jäkla många tillfällen att äta bullar? Ja, det är visst så livet är. Alltid bullfest. Men så trevligt. Skrattade så jag dog när  Niklas lät sig själv skrämmas ihjäl i Kalles nya VR-brillor. Om jag vore lite mer tekniskt lagd skulle jag publicera filmen på det. Nöjer mig med att berätta att det var en fantastiskt rolig syn.
 
På söndagen tog jag inte sovmorgon. Då pallrade jag mig minsann iväg till Hofors på Tomtejogg med ett glatt gäng. Perfekt väder. Någon enstaka minusgrad och strålande sol och snöiga fina vägar. Så himla himla härligt. Mitt första långpass på länge när jag inkasserade sexton friska kilometer tillsammans med det här lysande gula gänget. Och några till.
 
 
Eftermiddagen spenderades sedan i Valbo med lite julklappsshopping och trängsel. Shoppade så fruktansvärt fördelaktigt på BodyShop så det var helt vansinnigt. Förutom julklappar till två fina tjejer så blev det en parfym och en lotion till mig själv. Summan utan rabatter hade varit 1165 kronor. Med halva priset och extrarabatter blev det 465. Och när jag dessutom hade 4st värdekuponger betalade jag hela 65 kronor. Så gör man. Nu tänkte jag lukta så här ett tag.
 

Nu hoppas jag på en vecka med lite mer energi. Jag har i alla fall börjat den på bästa sätt. Vi firade Maarits födelsedag en dag försent med en omgång RPM följt av lunch på Bergsmannen. Stort grattis igen, fining. Det var dock sjukt jobbigt att cykla idag. Lite som det ska vara tror jag. RPM går ju mycket ut på att stressa iväg sin puls. Det är ju så pang på så en får inte direkt en lugn och behaglig resa upp genom pulsfälten. Jobbigt att ligga kvar där högt uppe då. Men idag var vi så här likis-fina i våra Superhero-linnen. Fint fint.
 

Kanske lite bodypump i eftermiddag. Måste bestämma mig ungefär nu. Imorgon blir det i alla fall en dubbelfrökeninsats med spinning och EFIT. På onsdag blir det simning. Kanske lite KB på torsdag. Sen ska jag nog fasen bara vänta på Tomten innan det blir en massa julpass på lördag och söndag. Ser fram emot det. Puss!
 
Och såklart en sista uppdatering om resultatet i Musikhjälpen. Det eskalerade lite kan vi väl säga. Eller hur sjukt är inte detta? En komma två miljoner. Wow Hofors!