Måndagstankar

Jag hade verkligen verkligen sett fram emot att köra slut på mig själv med både pump och pulsspinning ikväll. Det är så sällan jag kan köra den dubbeln på måndagar och nu när jag känner mig jultjock och överäten till max hade det suttit som smäcken att cykla ur sig lite överskottsenergi.

Såklart var det därför ingen spinning idag. Blev såå himla himla besviken när jag insåg det. Meeen, det innebar istället att jag fick träna på tre saker. Egentligen fyra, men den fjärde handlar enbart om att välja hur jag ska hantera en märklig och obekväm situation. Jag väljer att låta bli att hantera den ett tag till och istället fokusera på tre saker som jag förmodligen behöver lika mycket som ett spinningpass, kanske mer.

Först fick jag träna på att vara helt närvarande på pumppasset. Jag skulle inte göra något efter. Ingen hets till simhall och ingen spinning. Bara där och då. Stången, vikterna, musiken och jag. Bara ett pass. Helt möjligt att vara pigg i huvudet hela tiden. Fokusera och prestera. 

Jag fick dessutom träna på tanken att det är nu jag ska bli trött. Inte på nästa pass, utan nu. Att jag inte har så lång tid på mig innebär att jag kan utmana lite och lägga på lite mer vikt. Jag är dålig på det. Förmodligen för att jag inte riktigt klarar av när det bränner och svider i musklerna. Veklingen i mig gillar inte mjölksyra. Därför har jag tyvärr inte riktigt förmågan att bli slutkörd av ett pumppass. Jag känner vilka muskler som har jobbat, men pulsen känns helt oanvänd och det åstadkommer en känsla av att jag inte har tränat alls när jag åker hem. Det kryper i hela kroppen och jag känner att jag verkligen borde göra något mer. Och jultjockiskänslan är kvar. Nästan större än före passet. 

Den tredje saken jag fick träna på, och fortfarande tränar på, är därför att stå emot impulsen att hoppa i springkläder och sticka ut på en runda. Jag funderade när jag åkte hem vart det är gatubelysning så att jag skulle slippa springa i mörker. Hade bestämt mig för att springa upp till wallkorset och vända och avsluta med ett varv runt byn. Men... Jag insåg att det är precis så jag inte ska göra. Jag ska attackera det på precis motsatt vis. Jag känner mig misslyckad just nu men vet att jag inte ska ge efter för den där jagmåstetränafleratimmarpaniken. Den får mig att må sämre ändå. Istället ska jag äta, duscha och kolla på en OS-krönika och vara nöjd med min pump. Imorgon blir det skridskor och simning och däremellan en lunch med en fin vän. Nya chanser att få bukt med tränaförliteångesten och tjockiskänslsn om de envisas med att sitta kvar. De tankarna ska bort. 
#1 - - Marre:

Men ta mig tusan om det inte börjar bli fason på dig SuperSnabbaSilverSara! Helt rätt tänkt gällande träning! Så stolt över dig! Men sen har vi de där andra tankarna om kroppen, de ska du också ta itu med men var nöjd med att 50 % av tankarna var HELT RÄTT i dag!

Svar: Tack Maarit! Ja, ibland glimtar det till och blir lite rätt åtminstone. Jag tänkte ju på dig och vad du har sagt och insåg att jag skulle vara världens sämsta adept. Skönt att göra rätt även om det är mycket som är sammanbrottsjobbigt i huvudet mest hela tiden...
Sara